4 oktober 2012

Sticka och förändra världen


Man kan göra en samhällsinsats på många sätt. Ett sätt, som jag ägnat mig åt sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka, är att sticka och virka bebisplagg som sedan skickas till kliniker där mammorna kan få ett klädpaket till sina nyfödda. Förra sommaren var jag engagerad i Värma liten, som skickade bebiskläder till Panzisjukhuset i Kongo. Det var stort att sedan få se en mössa, som jag själv stickat, på en liten kongoles.

Denna sommar har jag ägnat mig åt samma syssla, men nu ska kläderna gå till Gambia.

Och idag fick jag se att liknande projekt fortsätter. Framöver kan man sticka och virka till bebisarna och deras mammor i Zambia.

Att sticka eller virka ett litet plagg är snabbt och enkelt gjort och medan man handarbetar kan man be en bön för det barn som ska få plagget. Vem vet vem den bebisen växer upp till. Det kan vara en framtida ledare, som får stor inverkan på fred och frihet för människor. Det kan vara någon som kommer vara med och förändra sin närmiljö, någon som kommer vara med och ge människor ett värde, ett hopp om framtiden. Eller något helt annat. Ingen vet, men varje människa är viktig, skapad till Guds avbild som hon är. Därför stickar och virkar jag till kommande generationer i Afrika. 

Inga kommentarer: