23 december 2012

23. Jesusbarnet


Idag lägger jag Jesus i krubban, som en symbol för att väntan är över. Överexponeringen av hela julens budskap redan från november gör att tiden för eftertänksamhet och förberedelse går om intet. Det är därför Maria och Josef fått vänta i stallet i min julkrubba. De har väntat på Jesus ankomst, precis som jag gör. Nu går förberedelsetiden (advent) snart över i jul och inkarnationens under sker: Gud blir människa genom sin son Jesus. En så enkel sak som hur jag pyntar mitt hem kan alltså hjälpa mig att dröja något på steget och inte gå ”all in” redan första dagen då julen börjar anas, utan ta det i en takt som tillåter förberedelserna att hinnas med. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja visst borde man väntat med att lägga dit Jesus å helst ha en gravid maria å se hennes krämpor å väntan.. Men ja född är han, tack o lov. Kram min vän å ha en fin jul å ledighet !! Kramar från svintoflickan