3 december 2012

3. Adventspynt


Idag fick jag frågan om jag julpyntat. Mitt svar blev nej, eftersom jag mycket medvetet inte julpyntat. Jag vill nämligen inte ta ut något i förskott utan låta advent vara förberedelsen inför jul, inte själva julen. Alltså finns det många ljus, en adventskyrka, en adventsljusstake, en julkrubba utan Jesusbarn och en stjärna i ett fönster. Ja, stjärnan visar ju vägen till frälsarens ankomst och hör alltså hemma i adventstiden, tänker jag. För även om stjärnan, enligt bibeltexten, tändes först när Jesus hade fötts är han ju redan kommen och min väntan är på hans pånyttfödelse i mitt hjärta, och hans andra ankomst. Och så var det krubban. En krubba där Jesus ännu inte kommit har jag för att låta tiden gå, låta förväntan växa och ta vara på tiden fram till dess att det är dags. Till jul flyttar Jesus in i sin krubba. Då är advent slut och Kristus kommer.

Inga kommentarer: