13 augusti 2013

Grannbarn och Guds omsorg


Mitt emot min balkong ligger ett annat hus. Det innebär att när jag sitter på min egen balkong kan jag se vad som händer på gården mellan de två husen. I huset mitt emot bor Theo. Theo är ute mycket och därför kan jag följa hans upptäcktsfärder om jag vill. Theo är sisådär två år gammal och kör trehjuling. Han ger sig ut på sina äventyr lite som det faller honom in. Även om hans föräldrar säger nej till att cykla ut på gatan kan han ändå välja att ta trottoaren och vika runt hörnet på huset. Han kikar lite över axeln ibland, men kör sin egen väg utan minsta oro. Theo vet nämligen att mamma eller pappa kommer att skydda honom från allt och att inget ont kan hända honom. Han kan göra vad som faller honom in – även det han inte får – och föräldrarna dyker upp, tar hand om honom, styr honom hemåt, bär honom om det behövs.

Just så är det med Gud. 

3 kommentarer:

kyrksyster sa...

På ett vis ja. Men vi kan inte förvänta oss att Gud rycker ut och räddar oss om vi ställer till det. Inte ens om andra ställer till det för oss.

lilamonica sa...

Alla bilder haltar, så även denna och olyckor och annat elände händer trots att Gud vakar över oss. Men utan Guds omsorg vore ingenting, inte heller ett liv som ibland blir fel och går sönder.

Anonym sa...

Gud med oss idag mend många välsignelse över oss i nådens rika omsorg in Jesus blods skull och att Vi får vinna även idag är stor tack segelese ämne från oss all i kristus och låt väckelse starta igad in Jesus namn,tack med välsignelse ,keijo södertälje