20 augusti 2013

Lösryckta meningar ur läsvärda böcker


För en tid sedan utlovade jag ett inlägg med citat ur olika böcker. Här kommer det och jag har medvetet undvikit att bara hämta citat från mina favoritböcker, eftersom jag vill vidga mina vyer och kanske bli överraskad. Självklart har jag läst böckerna och tycker om dem på olika sätt. Nu är det fritt fram för associationer utifrån de lösryckta meningarna!

Niklas Rådström, Medan tiden tänker på annat, s. 11: ”Det är inte rätt som de säger att morfar blev tokig den där sommaren.”

Sören Olsson och Yvonne Brynggård-Olsson, Prins Annorlunda, s. 90: ”Ludvig har förmågan att lysa upp ett rum med sin närvaro.”

Marie Hermansson, Svampkungens son, s. 169: ”Mor satt vid köksbordet intill fönstret och åt stekt makrill.”

Vilhelm Moberg, Utvandrarna, s. 227: ”Om tjugo år skulle ingen längre mer i detta land vara hågad att utvandra till Nordamerika.”

Erlend Loe, Naiv. Super., s. 141: ”Nu tror jag ännu en gång att jag har sett Empire State Building.”

Göran Palm, 25 innevånare i vintersagornas land, s. 143: ”Hur vore det att arbeta i juli?”

Björn Ranelid, Tyst i klassen!, s. 257: ”Mindre än ett dygn efter det att Hektor Lilja skurit av sin egen tunga, hade nyheten spritt sig som en löpeld bland grannarna i de röda barackerna och till hans skolkamrater och huset där mina föräldrar bodde.”

Inga kommentarer: