15 augusti 2013

Se människan och skriv romaner eller bli lik Gud


I ett av tidningen Skrivas nummer från i höstas stod följande tips till presumtiva författare:

Nästa gång du irriterar dig över den gamla damen som fumlar med mynten i Ica-kön ska du föreställa dig att du är den människan. Utmana dig själv att göra samma sak när din sambo eller chefen går dig på nerverna. Iaktta också deras rörelser och vad de säger. Du blir inte bara en bättre författare med fördjupad förmåga att skildra karaktärer, utan tränar också upp din empati och närvaro. Som en bonuseffekt behöver du aldrig mer ha tråkigt medan du köar.

Naturligtvis är det ett utmärkt tips till den med romanambitioner, att sätta sig in andras situation ökar möjligheterna att kunna skildra intressanta och trovärdiga karaktärer i sin berättelse.

För mig att samma tillämpning också användbar ur ett helt annat perspektiv. Genom att tänka att dessa andra lika gärna kunde varit jag övar jag mig i empati och solidaritet. Det ökar också min förståelse för andra människor och hurdana de är. Genom att försöka förstå deras situation och vilka de egentligen är övar mig också i att se andra människor med Guds ögon, vilket gör mig till en mer Jesuslik människa. 

Inga kommentarer: