31 juli 2014

Ledares goda exempel

Jag läser ju en del böcker, även om det inte alls blir så många som jag önskar. Ibland antecknar jag när jag läser. Här kommer några inlägg med anteckningar från då jag läste Klara av Assisi Skrifter och dokument för… ett par år sedan?

Klara grundade en klosterorden, för den krävs det regler. För abbedissan (ledaren i klostret) skrev Klara så här:

Hon skall också försöka mer att stå över de andra genom dygder och ett heligt liv än genom ämbete. Så att systrarna genom hennes exempel uppmuntras att lyda henne mer av kärlek än av fruktan. (s. 65f)


Är inte detta en utmärkt regel för oss alla och ledare i synnerhet! Det är inte i första hand en position som gör en människa värd att lyda och följa utan hennes goda exempel. För det är stor skillnad mellan att lyda av fruktan och av kärlek. Alla vill inte vara ledare genom position (och alla borde inte vara det!), men alla kan föregå med gott exempel och väcka längtan hos andra människor att följa detta goda exempel. Ty alla är vi på något sätt ledare för någon annan och världen behöver goda föredömen.

Inga kommentarer: