9 augusti 2014

Beslut och mål i livet

Jag hittar anteckningar jag gjorde när jag läste syster Veronicas bok Vägar till bön. Jag delar dem i några inlägg här i bloggen.

Vi måste lära oss att fatta våra beslut, de små, vardagliga, liksom de stora, i enlighet med vårt mål. På så sätt växer vi och drivs inte åt alla håll. (s.99)

Detta är så klokt. Och jag delar helt och fullt innebörden i syster Veronicas ord. Och jag vill försöka leva efter dem.

Det är i de till synes små valen, de vardagliga, som tron verkligen visar sig. Det är där tron bevaras och har liv. Om jag går till kyrkan på söndagen är förstås bra, men behöver inte alls vara en indikation på att jag har en levande tro som jag tar på allvar. Om jag däremot är villig att göra vardagliga val utifrån min tro blir tron viktig för mig på ett helt annat sätt.

Vilka val gör jag i mataffären? Hur bemöter jag tiggaren på gatan? Vilka tv-program följer jag? Vilka böcker/tidningar läser jag? Vad får ta min tid och mitt engagemang? Vad använder jag mina pengar till? Vad använder jag mina ord till? Och så vidare.


Att ha ett mål för sitt liv är att veta vad man vill och vart man är på väg. För många är det karriär, framgång, berömmelse som är målet. För den troende människan är det himlen och att på vägen dit leva ”på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium” (Fil 1:27).

Inga kommentarer: