13 september 2014

Pengarna, valet och mänskligheten

Det är mycket om pengar så här i valtider. Politikerna tycks tävla med varandra att lova väljarna mest för pengarna. Vad jag, som enskild människa, kan tjäna på det ena eller andra partiets förslag är det som ständigt står i centrum; min personliga ekonomiska vinning.

Är inte det en ganska märklig tanke, om vi samtidigt längtar efter ett bättre samhälle och en bättre värld att leva i?

Om alla bara tänker på sitt eget och sin egen vinning kan inte världen bli en bättre plats för oss som mänsklighet att leva i. För en bättre värld krävs att vi är beredda att göra något som gynnar oss mer än mig. Det kan hända att det innebär att jag måste göra avkall på min egen ekonomiska fördel. Det kallas solidaritet och har inte med specifik partipolitik att göra utan med medmänsklighet.

Inga kommentarer: