23 januari 2015

Bönens samtal

Jag gör ofta anteckningar när jag läser böcker. Anteckningar om sådant som just då talar till mig på något sätt. Efteråt är det inte allt som jag antecknat som talar lika tydligt, men ofta tycker jag mig finna något klokt i de där nedtecknade raderna. När jag får lust delar jag med mig av sådana anteckningar – nya eller gamla – här i bloggen. Som den här från läsningen av Tankar om Herrens hus av Caroline Krook (s. 16):

Bön är inte ett sätt att slippa enklare undan. För mig betyder bönen en livsform där jag står i ett oupphörligt samtal, inte om det som möter, utan med den som möter. Någon som gått före och lovat att vara med.

Inga nyheter, men sådant som man ständigt behöver påminna sig om. Det är så självklart att det riskerar att bli osynligt och obrukat. Det vore synd för en sådan möjlighet som bönen erbjuder finns ingen annanstans.


Inga kommentarer: