17 februari 2015

Imorgon börjar fastan

Idag är det fettisdagen. Det innebär att det imorgon är askonsdagen, den dag som inleder den stora kristna fastan. Det är fastan som är förberedelsetiden inför påsken. Hur noga man följer fastan – om man alls bryr sig om den – beror på vilken kristen tradition man finns i, men också på individuella val. Mitt kristna sammanhang betonar in fastan överhuvudtaget, men jag väljer att ta denna period som en hjälp i mitt liv. Jag använder fastan som ”ursäkten” för att ändra på saker som jag vill försöka ändra på. Det kan vara ändringar för en begränsad tid eller försök att skapa nya vanor.

Traditionsenligt (min tradition) kommer jag att avstå från Facebook och liknande sociala medier under fastan, jag ska också se till att komma ikapp och noggrannare följa bibelläsningsplanen jag tagit mig an för det här året, och så tänker jag göra vissa val när det gäller maten under fastan.

På detta sätt frigörs tid och kanske också energi som kan användas till annat, till exempel till ännu mer stickning och virkning till världens bebisar, till att läsa mer böcker, till att ta fler promenader, till att tala mer med Gud, eller till något annat.

Men allt detta handlar förstås inte bara om tid. Det handlar om att ta makten över sitt liv, prioritera om, ändra riktningen eller bryta ovanor till exempel. Årets rytm, som nu nått fram till fastan, kan bli en hjälp för den som vill.


Lycka till du som vill ta vara på fasteperioden på något sätt!

Inga kommentarer: