20 februari 2015

Vårtecken

En rännil.

En rännil av smältvatten.

Häromdagen, när jag svängde ut på en landsväg och möttes av en liten rännil smältvatten, slog det mig att detta är mitt bästa vårtecken. En riktig favorit, ända sedan jag var liten. Och först nu kom jag på det. Så där förundrligt är livet, att allt händer i kronologisk ordning samtidigt som tiden helt plötsligt kan spela en ett spratt och föra samman händelser från helt olika epoker.


Eftersom jag är uppvuxen i stan är min barndoms rännilar främst de som bildades i gatans rännsten. Jag kan se framför mig hur det såg ut, jag kan minnas hur glad jag blev av det där rinnande vattnet. Inte för att jag gillade (eller gillar) att snön smälter – tvärtom är jag mycket förstjust i snö – utan för att det är så vackert i sin naturliga enkelhet. Så oavsett om rännilen som mötte mig så vackert häromdagen var ett verkligt vårtecken eller bara ett uttryck för snösmältning innan ny snö faller så var det vackert och jag blev glad för skönhetens skull.

Inga kommentarer: