1 mars 2015

En hjältes födelsedag

Idag fyller Denis Mukwege 60 år: Grattis!

Mukwege är läkare och chef på Panzisjukhuset i Kongo. Han har valt ett liv fjärran från karriär och stora pengar för att istället hjälpa medmänniskorna i sitt hemland, som utsatts för hemska övergrepp. Ett livsval som väcker stor respekt.

Arbetet på Panzisjukhuset har byggts upp med hjälp av bland annat svenska biståndsmedel via biståndsorganisationen PMU. Här kan man läsa om det.

Min relation till Denis Mukwege och Panzisjukhuset är främst den att jag var med i en hjälpstickning dit för några år sedan. Här och här kan man läsa om den.


Nu fyller denne hjälte, som flera gånger nämnts som möjlig mottagare av Nobels fredspris, alltså 60 år. Dagen har med anledning av detta gjort en fin intervju med honom, som i alla fall inte lämnar mig oberörd. Mukwege är inspirerande i sin kamp för en bättre värld. Och jag är glad att ha fått vara med att ge mitt lilla, lilla bidrag i form av några mössor i filtar till bebisarna på sjukhuset.

Inga kommentarer: