2 mars 2015

Frågor och svar

Jag läser en artikel om konstnären Ernst Billgren, som för övrigt just bytt namn till Wilhelm von Kröckert för konstens fromma. I den artikeln säger han något som skapar stor igenkänning hos mig. Han svarar på frågan om han tror att hans namnbyt kommer att påverka värdet på de konstverk han skapat i namnet Billgren. Svaret blir:

Allt sådant där får vi svar på. Men jag har sällan svaren utan är mer intresserad av frågorna. Frågorna leder någonstans, svaren är ju en avslutning. (http://www.dn.se/kultur-noje/ernst-billgren-byter-stil-och-namn/)

Värdet på Billgrens/von Kröckerts konstverk intresserar mig inte så mycket, men att frågorna är intressantare än svaren berör mig desto mer. Jag har länge hävdat att det är så och Billgrens/von Kröckerts förklaring till varför, är strålande. Jag kan bara stämma in: ”Frågorna leder någonstans, svaren är ju en avslutning.”svar 

Inga kommentarer: