25 april 2015

Det meningsfulla med att krympa tyg

Som jag nämnt tidigare handarbetar jag för välgörenhet, stickar och virkar till världens bebisar. Men man kan ju sy också, täcken och klädesplagg. Även om jag inte är någon stor sömmare tänker jag att jag i alla fall kan göra en viss insats och dessutom få användning för alla tygrester som legat i åratal (och som jag höll på att skicka till second hand istället). I veckan har jag därför krympt tyg, så nu är det bara att sy när tiden finns och andan faller på.

Detta är exempel på hur en sådan trist syssla som att krympa tyg kan bli både rolig och meningsfull. Jag blir tacksam för att jag har tillgång till tvättmaskin, till rent vatten, till elektricitet, till tyg, till symaskin, till kunskap att sy, till möjligheten att göra något för någon annan, till att göra lite skillnad i världen.

Om man förmår se det man gör i ett större perspektiv kan man få en annan upplevelse av det vardagliga, slentrianmässiga eller tråkiga.


Inga kommentarer: