12 april 2015

Tänk om livet varit...

Ofta, ofta, ofta tänker man själv eller hör andra säga: Om inte det eller det hade varit hade allt varit annorlunda. Om jag bara hade haft pengar hade jag kunnat… Om jag bara hade kommit in på den där utbildningen… Om jag bara hade haft en bättre uppväxt… Om jag bara inte träffat fel partner…. Om jag inte hade blivit mobbad…

Ja, det går att rada upp hur många exempel som helst på att vi tror att allt varit annorlunda om bara allt varit annorlunda. Det där tänk om-tankarna placerar sig alltid i ett förr eller i en framtid. Det ger oss fel fokus på hela livet, och risken är att vi missar allt det som är nu, bara för att vi har blicken riktad bakåt mot det förflutna eller in i en okänd framtid.

Jesus är presens, alltså nutid, personifierad. Så här säger han:

Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh 14:6)

Jag är med er alla dagar till tidens slut. (Matt 28:20)

Och så här säger en av Nya testamentets författare om honom:

Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet. (Hebr 13:8)

Jesus är nu. Han sysslar inte med något annat än det som är nu. Oavsett vårt förflutna, oavsett alla om och men vi varit med om kan Jesus möta oss i vårt nu och förvandla det. Det finns inga svårigheter och omständigheter som omöjliggör det mötet. Jesus är nu och oavsett allt annat. Jesus är tidsoberoende och händelseoberoende. Hos Jesus och inför Jesus finns inga ”tänk om”, där finns bara närvaron.


Inga kommentarer: