19 mars 2016

Sinnesro

Sinnesrobönen är välkänd. Den används i behandlingen inom AA och liknande organisationer. Vad jag faktiskt inte visste var att det finns fler verser än den första, som är den som är känd. Någonstans hittar jag dessa fyra verser, som jag ivrigt sparat i mitt arkiv. Att vända sig till Gud och uttala tron i orden

att lita på att Du gör allt väl om jag överlåter mig åt din vilja

är det som skänker människan verklig sinnesro.


SINNESROBÖNEN

Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.

Hjälp mig att leva en dag i taget,
att glädjas åt ett ögonblick i sänder och
att acceptera motgångar
som en väg till frid.

Hjälp mig att – likt Jesus –
ta denna syndiga värld precis som den är,
inte så som jag önskar att den skulle vara,
och att lita på att Du gör allt väl
om jag överlåter mig åt din vilja.

Ge mig nåden att få leva
någorlunda lycklig i detta livet –
och i fullkomlig salighet
tillsammans med dig i det tillkommande.


(Översättning: Lars-Åke W. Persson)


Inga kommentarer: