9 november 2007

Högtid
Läser att snart är singelns dag här. Efter att mors dag införts som en hyllning till kvinnan, kom fars dag som en rent kommersiell angelägenhet. På senare år har ytterligare några kommersiella högtider vunnit terräng i vårt land, Alla hjärtans dag och Halloween.

Allt detta står att läsa i en artikel i SvD:s nätupplaga. Och det är ju intressant, att högtiderna drar alltmer åt det kommersiella hållet. Åtminstone om man får tro förutsägelsen som etnologen i artikeln gör.

Det borde inte ha gått många förbi att julen, som det redan rustas för i slott, koja och framförallt affär, alltmer blivit en kommersiell högtid. Varje år slår julhandeln nya rekord, och dessa kan inte bara förklaras av inflationen.

De högtider som en gång var tydligt religiösa sådana, främst julen, påsken, pingsten, blir alltså alltmindre religiösa och alltmer kommersiella. Eller är det helt enkelt så att de inte alls blir mindre religiösa, vi har bara bytt religion, från kristendomen till kommersialismen.

1 kommentar:

Anonym sa...

sant så sant att vi i Sverige har bytt religion.