15 december 2008

Jungfruturen

Idag har jag varit med på jungfruturen. Det var första gånget ett direkttåg rullade från min arbetsort till min hemort vid den här tiden på dygnet. En sådan premiär kan man inte missa, så jag var där i god tid och fick mig därmed en sittplats. Dessa gick för övrigt åt i flygande fläng, det är populärt att komma hem.

Tågpersonalen var mån om att vi skulle trivas och talade vänligt till oss via tågets högtalarsystem ett antal gånger. Detta gjorde resan till ett litet äventyr. Och det är inte det sämsta, att en sträcka och en handling man gör åtskilliga gånger på en vecka helt plötsligt kan bli ett äventyr.

Och är det inte en utmärkt livsfilosofi, slår det mig, att göra det vardagliga, vanliga, triviala till äventyr. Så mycket mer spännande och givande det blir då. I synnerhet det som annars så lätt bara blir ett måste, en transportsträcka (bokstavligt och bildligt) och något nödvändigt ont.

Imorgon ska jag åka tåg till jobbet. Imorgon ska jag ut på nya äventyr.

Inga kommentarer: