31 mars 2009

En bland de döda

Det är svårt att tala om de döda. Svårt att tala om dem som levande, som något annat än döda. Det är som att deras identitet helt och hållet formas i det döda – eller i alla fall av det döda – som allt de gjort levande ramats in i nya förutsättningar. Så blir signumet för talandet om dem, att de är döda. Som vore inte döden en del av livet. Hur talar man om de döda, utan att blanda in döden? Kanske är det inte möjligt därför att döden är en del av livet och dessutom livets största förändring, det som transformerar allt, till och med minnet och omtalandet av en människa.

1 kommentar:

svintoflickan sa...

jag har väldigt svårt för ordet död..de måste jag erkänna..men de vet du ju redan..jag vill känna att de döda lever..o att de som lever inte dör.

å du..jag gillar din blogg..att läsa..att skriva här...
men vill du vila så vila o kom tillbaka sen..

å livet..på vilket sätt tar man paus då...
ja,de vet jag inte...å på ngt sätt är de för dyrbart att pausa...men samtidigt måste man kanske en stund för att se de me nya ögon..se de som finns o som man har o som man gillar me sitt liv.

kanske är du som jag som känner mej som en björn som vill gå i ide ett tag o sen vakna upp me nya krafter..
för mej hjälper våren till att vakna upp.

nu ska vi dricka te här.

kramkram kära vännen !!!!!!!!!!!!