5 mars 2009

Så fel

Det händer att Bibeln avfärdas för att den uppfattas som irrelevant och omöjlig att följa. Må vara att Bibeln har ett tufft budskap – som är omöjligt att leva upp till. Men detta gör den inte irrelevant. Grunden för Bibelns sanning ligger nämligen inte i den enskilda människans subjektiva bedömning av dess innehåll eller i hennes förmåga eller oförmåga att följa dess ord.

Bara för att Bibeln är svår att leva upp till kan den inte avfärdas som felaktig eller ointressant. Nej, det är precis tvärtom. Istället för att jag och mitt liv utgör korrektivet för Bibelns budskap, är det Bibelns som ska utgöra korrektivet för mitt liv.

Det är inte Bibelns budskap som är fel, det är mitt sätt att leva mitt liv. Det är inte jag som korrigerar Bibeln, utan Bibeln som korrigerar mig.

Det handlar om att som människa låta sitt liv ingå i något större, det är att ta Bibelns budskap på allvar. Att avfärda Bibeln för att den inte passar in som en del i mitt splittrade liv, det är att möta Bibelns och Bibelns budskap från fel håll.

Bibeln kommer aldrig passa in i mitt liv. Mitt liv kommer alltid passa in i Bibeln. Allt är en fråga om över- och underordning. Allt är en fråga om ödmjukhet och gudsfruktan.

Inga kommentarer: