12 mars 2010

Fungerar bön?

Fungerar bön?

Nej, jag tror faktiskt inte att bön fungerar. Detta helt enkelt för att det är ett alltför mekaniskt sätt att se på bön. Att säga att bön fungerar bygger på synsättet att om A görs, så händer B. Och om den ordningen är rådande, då fungerar bönen. I så fall har man ju skapat ett slags kvalitetssäkring för bönen: händer B har A genomförts på ett tillfredsställande sätt.

Sådan kan jag omöjligt förstå bönen. Bön har inget med funktion att göra, bara med relation. I bön, med bön, relaterar jag till någon utanför mig själv. Så länge jag relaterar är det bön.

Relationen med Gud är alltid ömsesidig, därför är bönen både ge och få. Att tro sig kunna urskilja och teckna mönstret för givandet och tagandet är fåfängt. Relation med den som är större än allt annat kan inte förstås, bara levas.

Så bön fungerar inte - den är.

Inga kommentarer: