18 juli 2010

Några lästa böcker

Lästa böcker:

I rent studiesyfte har jag läst några böcker om mindfulness. Jag är själv ingen anhängare av mindfulness och rekommenderar därför endast dessa böcker till den som vill skaffa sig en större kunskap om fenomenet, som ett slags allmänbildning om en trend i tiden.

Holmer, Titti. (2009). Lycka nu. En praktiskt guide i mindfulness. Månpocket Fakta.

Kabat-Zinn, Jon. (2010). Lev i nuet, lär av stunden. 100 lektioner i mindfulness. Stockholm: Natur & Kultur.

Mandrup, Charlotte. (2008). Mindfulness från början. Sundbyberg: Optimal förlag.

Nilsonne, Åsa. (2009). Mindfulness i hjärnan. Stockholm: Natur & Kultur.

Schenström, Ola. (2007). Mindfulness i vardagen. Vägar till medveten närvaro. Stockholm: Viva.

3 kommentarer:

Esbe sa...

Mindfulness skulle väl lika gärna kunna ses som att leva i nuet... i mångt och mycket i alla fall. Av det jag har förstått. Och det kanske inte är så fel ändå..

lilamonica sa...

Esbe: Det är inget fel på nuet, men det finns en filosofi bakom, som jag inte omfattar, bland annat.

Esbe sa...

Ah, jag är inte så insatt i det mer än till själva "ta vara på nuet" :)