25 juli 2010

Övning med en bok

Jag ger bort en bok och märker att det är en nyttig handling. Det är en bok jag själv fått gratis. Inte som present, utan på annat sätt. Jag gillar ju böcker, väldigt mycket. Den här boken hade jag kanske inte kommit att äga eller läsa om den inte kommit i mina händer på det sätt den gjort. Men det var ändå en bok som jag trodde var väl värd att läsa.

Så mötte jag en människa som såg den aktuella boken och spontant uttryckte sin förtjusning över den: Den boken ville hon läsa!

Jag bestämde mig då för att ge henne den. Trots att det skär lite i mig att avstå från en bok. Jag är ju förtjust i böcker.

Just därför, för att jag är så förtjust i böcker, insåg jag att jag absolut skulle ge bort boken. Det blev helt enkelt en nyttig övning i generositet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man kommer långt med vänlighet =)

Kram från bella