18 september 2011

Det finns bara en riktning

Idag, när det är 50 år sedan Dag Hammarskjöld dog, bläddrar jag i hans Vägmärken. Som så många gånger förut. Där är så mycket klokskap samlad på ett och samma ställe att livsvisdomens brunn ständigt når nya djup. Mina ögon fastnar på den här meningen, skriven 1951:

Nu är det för mörkt för oss att finna vägen tillbaka.

Jag läser och tänker på att jag snart firar min dopdag. Dopet var en vägväljare, då riktningen för mitt liv angavs. Sedan dess har det inte funnits någon väg tillbaka. I synnerhet inte de mörka perioderna, ty då har det varit för mörkt för att fina vägen tillbaka. Inte alltid har det i mörkret känts så, men den krassa verkligheten har varit den, att det varit för mörkt. Valet är gjort och det går ingen väg tillbaka. Tack, Dag, för bekräftelsen!

2 kommentarer:

svintoflickan sa...

När döpte du dej? jag 3 okt..93 va de nog va?!

ja visst är hon fin min lilla mormor<3

kramis

lilamonica sa...

svintoflickan: Min dopdag är 4 oktober.