27 september 2014

Livets väv

Jag läser en text inom ramen för ämnet naturfolkens religioner. Det handlar om indianernas religiösa tro och innebär ett speciellt synsätt på och förhållningssätt till naturen. Den som uttalar sig är hövdingen Seattle och han gör det med anledning av att USA:s president år 1854 lägger anbud på att köpa indiansk mark och skapa reservat. I detta tal hittar jag följande:

Människan vävde inte livets väv, hon är bara ett inslag i denna.


Även om jag inte delar religiös tro med dessa indianer kan jag inte annat än hålla med om detta uttalande. Det är inte människan som kan råda över liv och död, vi är inte livets herre. Det finns ett större sammanhang där vi som människor ingår. Jag är övertygad om att det sammanhanget är Gud och Guds skapelse. Det är inte vi som råder över himmel och jord, men vi får vara ett inslag i den väv som Gud – alla goda gåvors givare – väver.

Inga kommentarer: