5 september 2014

Tack ska du ha!

Jag blir alltid lika glad över dessa som tackar för att jag följer lagen. Jag tänker på dem, cyklister och fotgängare, som vinkar ett trevligt tack när jag stannar med bilen för att släppa över dem vid övergångsställen. Det slår mig att det där är ett bra förhållningssätt, att tacka även när folk gör det som förväntas av dem. Det är nämligen ett enkelt sätt att sprida det positiva och därmed ge glädjen och tacksamheten ökat utrymme.

Det får mig att tänka på en gång då jag åt middag hemma hos en familj med flera barn. Det var mamman i familjen som lagat maten och när vi ätit upp tackade pappan mamman för maten och påpekade att den varit god. Då sa ett av barnen ”så säger du ju alltid”, varpå pappan sa något i stil med ”det behöver man säga många gånger”. Jag tyckte det där var så fint, och det är så sant. Vi behöver visa vår tacksamhet oftare i de där situationerna som vi tar för givet.

Likaså är det bra att ibland uppmuntra arbetskamrater och andra, trots att det enda de gjort är att sköta sitt jobb, att göra det som förväntas av dem. Allt detta gör nämligen att vi får många tillfällen att uppmuntra varandra som medmänniskor och så får vi en påminnelse om det goda vi gör för varandra – även om det är självklarheter eller av plikt.


Inga kommentarer: