7 januari 2015

Gott nytt år med nya goda vanor

Nytt år. Ja, där är vi nu. Det här är en tid av nystart. En ny termin tar vid för de som finns i skolans värld eller andra sammanhang som är terminsindelade. Vi ska igång igen efter julledigheten, vi ska lära oss att skriva 2015 istället för 2014. Och så var det detta med nyårslöften och alla förhoppningar om nystrat på olika områden i våra liv. Säkert är det oerhört många som hoppas att 2015 ska bli ett bättre år än 2014. Önskningen kan gälla både det personliga och läget i vårt land och världen i stort. Det finns säkert också många som hoppas att det goda från 2014 ska fortsätta och inte avbrytas av några tråkigheter.

Jag ger inga nyårslöften, vet knappt om jag någonsin har gjort det. Tror att det beror på min misstänksamhet mot dylika arrangemang. Varför skulle just ett årsskifte tvinga på oss förändringar och varför skulle vi kunna fullfölja dem bättre nu än annars?

Människor har generellt sett svårt för förändringar och att etablera nya vanor. Men visst finns det de som lyckas, men är chansen att lyckas verkligen större just för att vi skriver 2015 istället för 2014? Kanske är möjligheterna att lyckas med en förändring istället större när den yttre pressen inte är så stor.

Så här års förväntas man avge löften och kämpa med att uppfylla dem. Visst kan det vara positivt att många kämpar med sina löften, men det kan också bli en press som handlar mer om att inte misslyckas och tappa ansiktet inför andra löftesgivare än om att faktiskt hitta sätt att lyckas. Därför tror jag att man har minst lika goda chanser att lyckas nå ett uppsatt mål om man börjar vid någon annan tidpunkt än just nyår. Men man gör förstås som man vill. Men vill man förändra något ska man vara realist och inte alltför sträng mot sig själv, samtidigt som man förstås inte ska ta ut förlusten och nederlaget i förväg och därför inte ens kämpa. Det är svårt, men behöver inte alls vara omöjligt.

Flera har börjat det nya året med en önskan (kanske ett nyårslöfte) att läsa Bibeln regelbundet. Många har i detta inspirerats av Svenska Bibelsällskapets kampanj Anta utmaningen. Jag har också anslutit mig. Och efter en lite fördröjd start är jag nu i fas med den läsning jag valt och det känns tillfredsställande. Jag vill uppmuntra fler att haka på. Och man behöver inte tänka att man ska läsa ikapp från 1 januari utan börja idag, med dagens texter och fortsätt därifrån. Det viktigaste är inte att läsa ett visst antal kapitel eller en viss tid varje dag utan att göra det överhuvudtaget – att etablera en vana (om man inte har den sedan tidigare). Det är utmaningen att skaffa sig goda vanor man ska ta till sig, omfattningen är inte det viktigaste. För, som jag läste någonstans, lite rätt är bättre än helt fel.


Inga kommentarer: