8 december 2007

Somliga nöjen
Somliga nöjen man skaffar sig får en att le åt sig själv. Som till exempel att jag av någon anledning lyssnar till Sveriges Radios adventskalender. Mig veterligen är det första gången i mitt liv jag gör detta.

Hur det kommer sig vet jag inte riktigt och inte lyssnar jag varje dag heller, men nu har jag lyssnat ikapp de senaste dagarnas avsnitt. Det finns till och med en interaktiv adventskalender att öppna luckor på. Självklart gör jag även det. Och det går inte att tjuvtitta i förväg vad som finns bakom luckorna, endast luckorna till och med dagens är möjliga att öppna. Och det är ju rätt bra att man inte kan ta ut något i förskott, utan är tvungen att ha tålamod och låta adventskalendern ha sin gång, ett avsnitt, en lucka varje dag, ända fram till jul.

Det är Teskedsgumman som är årets radiokalender, vilket förmodligen är helt avgörande för att jag ska lyssna på den. Jag har alltid trott att jag tycker om sagan om gumman som blev liten som en tesked och visst den är alltfort lite charmigt. Men framförallt är det roligt att vara lite barn en stund och därtill kanske lite barnslig – det är ett enkelt och underskattat nöje.

Om inte annat är det ett nöje att le åt sig själv, medan man gör det där som hör en annan och passerad del av livet till, samtidigt som det får vara en del av det liv som är nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

hejsan...ååå lilla teskedsgumman..henne gillar jag med och även skådespelerskan.
lyssna radio gör vi ej men kollar luckorna.
du är söt du.
vore mysigt sitta där med dej..dricka te förstås..kanelte kanske.
stor kram