17 mars 2008

Glädjens konst

Konsten att göra människor glada är egentligen ganska enkel. Det räcker att göra något oväntat. Som den busschaufför gjorde, som jag hade förmånen att få åka med i morse. Han sa ett glatt ”hej”, då jag klev på bussen och då jag svarat på detta, sa han ”välkommen” och jag sa förstås ”tack”. Det visade sig att han hälsade alla passagerare på detta sätt, oavsett hur många som klev på vid samma hållplats. Eftersom jag satt så att jag kunde se ansiktena på dem som klev på bussen, upptäckte jag snabbt att alla log till följd av det som hände. Det fanns två slags leenden, det glada och överraskade, och det överseende.

Vilket som, så log i alla fall alla passagerarna i bussen den här morgonen. Och det enbart till följd av ”hej och välkommen”. Så enkelt kan det vara. Alla vi som reste med denne vänlige chaufför blev idag sedda och tilltalade och det är knappast självklart att alla dagar innehåller anledning att le till följd av sådan lyx.

Inga kommentarer: