20 augusti 2008

Gott sällskap

Alla har vi väl hört talas om vikten av bra sällskap. Att böcker kan vara ett bra sällskap vet nog också många. Jag har just läst några hundra sidor bok lik vilken som helst. Inte bra, inte dålig, bara ingenting av intryck eller bestående tankematerial. En vanlig bok helt enkelt och det som fick mig att läsa hela var egentligen att den i de referat som fanns från recensioner den fått angavs vara så bra, spännande och psykologiskt fullkomlig. Det var den inte.

Nu längtar jag desperat efter bättre sällskap. Främst är det tre män jag önskar nära gemenskap med genom deras böcker. Jag vill läsa Björn Ranelid, vad som helst som jag inte redan läst, men gärna Öppet brev till George Bush; Torgny Lindgren och Norrlands akvavit; och sist men inte minst Imre Kertesz och hans Fiasko.

Det blir till att bunkra upp med goda vänner och därmed gott sällskap. En trave böcker att samtala med.

Inga kommentarer: