21 augusti 2008

Lära om, lära av, lära om

Funderar en del på skillnaden mellan att lära om och att lära av. Att lära om någonting betyder väl i första hand något slags faktakunskap, antar jag, medan att lära av är en mer konsekvensartad kunskap.

Men att lära om någonting kan också leda till att man får lära om och då har man helt plötsligt lärt sig något av det som man lärde sig om.

En del inbillar sig att det går att skära av kristendomen från det svenska folket, samhället och kulturen och skapa ett neutralt land utan alla religiösa kopplingar. Naturligtvis låter detta sig inte göras. Helt enkelt för att vår historia i så stora stycken är kyrkan, kristendomens historia i vårt land. Kyrka och stat har varit förenade fram till för bara några år sedan och kyrkans inflytande över människor, samhällen, fostran, lärande och handlande har varit helt dominerande. Att då tro att det går att förstå sig själv, sin historia, sina medmänniskor och sitt samhälle utan kunskap om denna allt dominerande kyrka och religion är naivt.

Man kan mycket väl göra skillnad mellan religion som kultur och som tro. Det handlar om att lära sig om eller att lära sig av. Man behöver inte vara eller bli troende själv bara för att man lär sig om en religion. Jag är till exempel vare sig muslim, hindu, buddhist eller något annat trots att jag läst ett och annat om dessa religioner och dessutom läst några av deras respektive heliga skrifter. Nej, det jag fått är en kunskap om något och därmed en större förståelse för människor, kulturer, handlingar och föreställningar.

Enda risken med denna kunskap där man lär om någonting är att det kan leda till att man lär om. Till exempel att man tvingas konstatera att det finns fler sätt än mitt eget att uppfatta, tolka och förstå världen. Detta helt enkelt därför att människor väljer vad de ska lära sig av och inrätta sitt liv efter. Detta val hör samman med kunskapen om något. Utan att veta något om någonting vet jag inte vad jag väljer och därmed inte heller vad jag väljer bort. Detta gör mig till en inskränkt och intolerant människa. Och vem vill vara en sådan. Nej, att lära om och att lära av är två perspektiv i livets skola.

Inga kommentarer: