2 september 2008

Tomhetens fullhet

Nu är det dags att ta tag i den där tråden som hänger i tankespånens förråd och väntar. Den handlar om tomhetens relation till fullheten. För att något ska kunna identifieras som tomt, måste det finnas något om vilket kan sägas att det är fullt. Ett liv som upplevs tomt är således inte tomt av sig självt, utan endast i relation till förståelse av att livet kan vara fullt, eller fyllt av något. Då blir tomheten avsaknaden av detta vilket livet kunde vara fyllt av.

Så när det upplevs och känns tomt, tråkigt, meningslöst så beror det av att det finns alternativ som vi förstår som tomhetens motsats. Ett liv, en tillvaro fyllt av något och då något som vi väljer att betrakta som meningsfullt. Exakt vad detta som fyller livet och ger det karaktär av motsatsen till tomhet är, vet jag inte riktigt. För även ett liv fyllt av tomhet är ju förvisso fyllt av något och därmed knappast möjligt att betrakta som tomt.

Och i så fall är det med livet som med frågan om fickan med hål i. Kan en ficka som innehåller ett hål sägas vara tom?

2 kommentarer:

Anonym sa...

du får verkligen min hjärna att snurra o tänka..man förstår inte ..man förstår...å ändå...ler.

ja,söndagskola är toppen...
glad för det:-)
ngt borde de väl bära med sig de små kottarna ..hoppas jag !!!
önskar mitt liv skulle visa mer o ge mer längtan efter tro för andra o barnen..men vet ej.

nu ska vi äta mat..korv o pommes..inte så avancerat precis.ler.

tack för ditt mail.ska svara så småningom.ler.

stor kram

lilamonica sa...

Jag förstår inte så mycket jag heller. Och jag tycker det är rätt så roligt...