18 oktober 2008

Kontrollerad

Ser att Svenska Dagbladet nu uppmärksammar det jag själv la märke till för några dagar sedan. Jag fick då personliga rabatter i min lokala mataffär, grundade på vad jag brukar handla för varor. Min första känsla var ett mått av oro, kontrollsamhället nådde plötsligt över min tröskel på ett påtagligt sätt. Sedan valde jag att tänka så här: Om jag handlar något som jag skäms för, kanske jag inte borde handla det.

Så hanterar jag matbutikens kontroll av mina inköp – även om jag är något tveksam till om jag egentligen tycker om dem.

3 kommentarer:

Mats Ceder sa...

Vad du än handlar med kort, i vilken butikskedja som helst, så registreras vad du handlar. Detta är ingen nyhet. Det ICA gör är att ge det hela en offentlighet tillbaka till kunden och på köpet får man rabatter på det man vill handla. Om man inte vill bli sedd eller registrerad av som du uttrycker det "kontrollsamhället" så ryck ur sladden ut modemet, släng alla kort, använd inte mobiltelefon och handla bara med kontanter. Simple as that!

Anonym sa...

hej mats !
vissst kan man tycka , simple as that, men om 10 - 15 år är kontanterna borta (det lobbas hårt för det) och då är vårt" enda styr (mot) medel borta.
då kan jag inte slänga korten - mobilen - laptoppen eller blir det
till att börja med bytes handel ?

hade bra / t jonsson hudiksvall

lilamonica sa...

Mats: Är det inte just när kontrollsamhället använder sin kunskap, som vi både blir påminda om att kontrollmöjligheten finns och att den kan användas till både det ena och det andra? Annars strövar vi ju ganska obekymrade genom tillvaron med kort, kameror, deltagarlistor, ip-adresser, mobiltelefoner och så vidare. Kontrollerade, men onådda av kontrollen och dess konsekvenser.

t jonsson hudiksvall: Även om kontanterna försvinner blir vi väl inte livegna. Pengar (kontanter) är visserligen ett styrmedel, men inte det enda och förmodligen inte heller det viktigaste. Våra liv, våra val, våra handlingar har större inflytande på både oss själva och vårt samhälle än vad pengarna har - pengar kan inget göra av sig själva nämligen.