16 oktober 2008

Läsning på gång

Äntligen – en hel vecka efter tillkännagivandet – har det blivit möjligt för mig att titta närmare på vilken av J M G Le Clézio’s böcker jag ska ge mig i kast med. Le Clézio är årets nobelpristagare i litteratur, för den som inte visste det. Och jag har nu lagt en beställning på två av hans böcker. De dröjer ett tag innan jag får dem, det lilla förlaget som ger ut nobelpristagaren på svenska trycker om hans böcker så fort det går.

En av böckerna beskrivs med ett citat vars inledning lyder så här:

Minnet är inte abstrakt, tänkte Jean. Det är ett stoff, en lång fiber som rullas kring verkligheten, fäster den vid avlägsna bilder, förlänger vibrationerna och fortplantar dem till kroppens nervsystem.
Jag har ju lite svårt att inte falla för sådana ord. Hoppas jag inte behöver bli besviken på bokens helhet, utan att den går i samma språkanda.

Tänk att man kan längta så efter orden i böcker – en leverans på posten med njutning.

Inga kommentarer: