22 oktober 2008

Obetydligt religion

Någonting är hon ju ändå på spåren, blivande diskrimineringsombudsmannen Katri Linna, när hon i en intervju i Dagen uttalar att orsaken till hetsen mot religiösa är

att det inte finns tillräckligt med förståelse för hur mycket religionen betyder för individen.
Religionen ses visserligen som viktig i identitetsbildningen för en människa, men då enbart som en del i identiteten. Religionen är alltså en del bland många andra i den berättelse som min identitet är. Snarare än att religionen är den stora berättelsen i vilken jag skriver in min lilla berättelse, min identitet.

Detta är ett utmärkt exempel på förändringen i religionens betydelse och inflytande för människor av dagens svenska samhälle. Och därför är förståelsen för religionens betydelse för individen bristfällig. Helt rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

å vad jag skrattade åt ditt inlägg..kontrollerad..för jag kände precis samma sak..kändes så märkligt...samtidigt smart..men..ja..jag kände precis som du helt enkelt..kanske för man skämdes för den där chipspåsen..skratt.
kram