13 februari 2009

Because I'm worth it?

Visst hör man numera väldigt ofta att det sägs att den ena eller andra människan är värd någonting. En semester, en dyr pryl, ett steg i karriären och så vidare. Jag är lite osäker på vad ”värd” egentligen betyder i det här sammanhanget, men kan inte låta bli att dra snabba paralleller till ”förtjäna”.

Och det är då alla frågorna dyker upp: Hur blir man värd en sak? Vad är det man ska ha gjort, vad är det man ska vara, hur ska man vara, för att bli värd något?

Kanske går det att hitta ett och annat mer eller mindre tillfredsställande svar på de där frågorna, men frågor som gör det än mer komplicerat är sådana som: Vad är det som gör att så oerhört många människor i vår värld inte ens tycks vara värda mat, kläder och husrum. Eftersom de saknar just detta måste det väl bero på att de inte förtjänat det. Eller?

Jag kan köpa mig en ny dator, en semesterresa till Kreta, åka på spa en helg eller något annat. Men förtjänat det har jag svårt att se att jag gjort. Detta helt enkelt för att jag inte förstår hur den förtjänsten, det värdet, mäts. I synnerhet inte hur det mäts i förhållande till alla de medmänniskor som inte har mat för dagen.

Inga kommentarer: