13 februari 2009

Praktik

Förhållandet mellan teori och praktik har gäckat mig hur länge som helst. Ända tills några ord i en dagstidning får allt att falla på plats. Det som sägs är att teori är reflektionen över praktiken. Jag gillar det där, att det är praktiken som kommer först. Det finns liksom inga manualer för hur livet ska levas, hur det kristna livet utvecklas eller liknande, utan det handlar hela tiden om att praktisera – att leva kort och gott. Sedan kommer olika skrivningar och kan belysa praktiken från olika håll, men inte styra den.

Somligt – rätt mycket egentligen – kan inte läras genom att följa en färdigformulerad manual eller instruktionsbok. Det allra mesta, kanske allt, i livet behöver praktiseras för att kunna göras. Ingen teorietisk instruktionsbok kan göra en människa bättre, mer framgångsrik, tryggare, snyggare. Ingen dogmatik i världen kan frälsa en människa. Nej, det behövs praktik, övning i konsten att leva.

Reflektion över min livspraktik får jag genom teorin. Och den bästa teorin är den som är framsprungen ur livet självt, ur själva levandet. Så kan justeringar göras, omvändelse, upprättelse, förnyelse. Men först måste det finnas något att reflektera mot och det är själva praktiken, alltså livet. Så är då teorin reflektionen över praktiken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du fick mej verkligen att le..
om detta med att vilken annan tid kommer igen..för de är så sant...de gör väl ingen tid..antar de menas att tiden kanske känns snabbare när man har små barn..men jag vet inte..

sen måste jag erkänna att jag använder mkt utrycket att man är värd saker..
jag är värd en chokladbit för att jag har kämpat me tex tvätten eller gått ut o gått eller bla bla..
å den är värd spa för den har slitit me jobb m.m
men när man drar de till sin spets sådär då känns de ju lite knäppt ...ler..

nu ska jag sova..å tack för dina svar på inläggen ..å ja,vi har också snö här nu..vackert faktiskt..

kram