25 februari 2009

Kyrka utan gudstjänst

Blir djupt besviken då jag upptäcker att min näraliggande kyrka inte har någon askonsdagsmässa. Hur ska jag nu kunna få hjälp av fokusera fastetiden på ett bra sätt?

Just detta kan störa mig gränslöst ibland. Att det inte i den församling som är mitt andliga hem på jorden finns den där lotsen genom kyrkoåret, helgerna, högtiderna, livet som så väl behövs. Det märks allra tydligast vid större helger såsom jul och påsk. Men jag har vant mig vid denna brist.

Att det nu inte ens i den kyrka som jag brukar berömma för dess trohet när det gäller att fira gudstjänst och på det sättet erbjuda lots för människan genom skiftena av helg och vardag finns någon askonsdagsmässa blir jag alltså upprörd och besviken.

Det blir till att bege sig någon annanstans. Och det är just det jag tycker är så tråkigt och förfärligt: att man för att kunna fira gudstjänst inte kan bli kvar där man är utan man måste söka sig till andra platser än vardagens. Den församling jag tillhör förmår inte, den kyrka som geografiskt ligger nära förmår inte, men tack och lov är det inte lika illa överallt – än. Så jag får bege mig ett stycke och där slå mig till ro i askonsdagens dramatik och utmaning.

Upprördhet är naturligtvis ingen bra inledning på fastan, men ändå en inledning till bön om botgöring.

Inga kommentarer: