19 februari 2009

Lycka

Läser en fråga i någon blogg någonstans, som jag hamnar på. Och den frågan fastnar: Hur vet man att man är lycklig?

Talas det inte väldigt ofta om detta med lycka. Hur viktigt det är att vara lycklig. Hur man blir lycklig. Hur receptet för lycka ser ut. Och så vidare. Lycka tycks vara något man kan kräva, något man kan förvänta sig att få och något nödvändigt för livet. Nödvändigt i alla fall för ett lyckligt liv.

Och som jag har funderat på svaret till den där frågan jag hittade: Hur vet man att man är lycklig? Och jag hittar inget svar. Först måste ju lycka definieras, så man vet hurdan man är de man är lycklig. Och jag klarar inte ens av att definiera lyckan.

Tar hjälp av Nationalencyklopedin och finner följande för lycka: (varaktig) känsla av djup glädje och tillfredsställelse betingad av grundläggande förutsättningar i själva livssituationen.

Och för lycklig: som känner varaktig, djup glädje och tillfredsställelse.

Lycka är alltså en känsla och att vara lycklig är att känna denna känsla. Lite besviken är jag allt över att det inte fanns mer där i lyckan än en känsla. För hur ofta känns det bra? Tror jag önskar att lycka var ett fundament istället. Det vore nog enklare.

(Samtidigt som jag sysslar med dessa tankar hittar jag – av en annan anledning – ett av mina egna tidigare blogginlägg. Det handlar om lycka och är från 071121.)

Inga kommentarer: