24 februari 2009

Svårt med orden

Inte trodde jag att jag skulle blogga om kronprinsessans och herr Daniels förlovning. Men se där, ett ord dök upp som gör mig tvungen att vädra lite kunskapstörst.

Den ena kvällstidningen fick ett scoop med nyheten om förlovningen och lurade grundligt och välplanerat konkurrenten. En speciell ”falsk” upplaga togs fram för detta ändamål. Nu påstås att en dylik upplaga med syfte att föra konkurrenterna på villospår kallas för kyrkupplaga. En kort förklaring ges, men jag är inte nöjd, jag vill veta mer om detta ord och dess betydelse.

Söker febrilt och får inget veta. Någon som vet något mer om detta med kyrkupplaga? Upplys mig, vill så gärna veta! Varför jag vill veta vet jag inte, men det spelar väl ingen roll. Det är så roligt med frågor och saker man inte vet (och det är ju väldigt mycket man inte vet... hela tiden).

(Inom parentes måste jag i sammanhanget ändå nämna att kungen inte riktigt behärskade orden i det rara Youtube-klipp som familjen spelat in. Han säger att han offentliggör eklateringen mellan Victoria och Daniel. Hm, eklatera betyder ”tillkännage”, ”göra offentligt” eller så. I och för sig som regel i betydelsen ”tillkännage förlovning”, men i alla fall. De har väl ändå inte ingått eklatering (tillkännagivande) utan förlovning. Så kan det gå. Men det gör inget, vi förstod så bra allihopa i alla fall. Och vem har inte snubblat på orden i högtidens stund?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

nu har jag läst ikapp lite igen..blir lite så att ibland läser jag varje dag o ibland läser jag många inlägg en dag...
du skriver så mkt bra å så mycke jag känner igen mej i..
detta me att faktiskt leta i sig själv har jag tänkt ibland..då..ja nu låter de som skryt..men de får du ta..att jag faktiskt läst någon tanke eller dikt jag skrivit för länge sen o tänkt..oj,vad bra..osv..men de jag skriver nu kan jag inte känna så för...gör jag de om 10 år..vem vet.
blev så glad för vår lilla chat igår...jag sa de sen till systeryster..nu måste vi boka in nåt.skulle jag vilja o behöva.ler.
nu ska jag sova..tidigt för att vara mej men blir så när nattsömnen blir lite lidande...är trött då när man går o bär min lilla dotter mitt i natten..men jag vet att om 5 år kommer jag säkert sakna att jaginte kan gå o bära runt henne..
allt har sin tid...
kramkram nu fina vännen!!!!

lilamonica sa...

Tack för din trevliga hälsning. Och vem vet: Snart i huvudstaden?