4 juli 2009

Ostört

Sitter här och tänker på en sak. Det handlar om ostördhetens för- och nackdelar.

Jag fungerar allra bäst om jag får jobba fokuserat med en sak i taget och föra den från start till mål, helst i ett andetag om det är möjligt, men annars inom så kort tidsrymd som möjligt och med så få avbrott som möjligt.

Men det slår mig att det helt utan avbrott blir svårt att hålla fokus uppe. Av någon märklig anledning. En gång på gång upprepad erfarenhet, för övrigt. Jag tror i alla fall att det är så och att det är därför det är svårare att koncentrera och fokusera i en icketvingande miljö, till exempel i ett tyst och lugnt hem, än vad det kan vara i en mer tvingande miljö såsom en arbetsplats med fler störningsmoment.

Därför borde den bästa lösningen vara ostördhet för fokuseringen och koncentrationens skull, men med några slags avbrott, som gör själva fokuseringen möjlig genom dess nödvändighet. Ska klura på hur detta bäst ordnas.

Och under tiden konstaterar jag att för mycket av det ena eller andra alltid ställer till problem.

Inga kommentarer: