20 maj 2010

Det tysta övertagandet

Lästa böcker:

Hertz, Noreena. (2003). Det tysta övertagandet. Den globala kapitalismen och demokratins död. Stockholm: Prisma.

Detta är en bok jag inte skulle ha läst om jag inte varit tvungen. Ibland är det bra med sådana tvång för då kan man upptäcka sådant man aldrig annars sprungit över. Detta är vad boken berättar om sig själv:

Av världens 100 största ekonomiska maktfaktorer är nu 51 företag och bara 49 stater. Till exempel är General Motors och Fords omsättning större än BNP för Afrika söder om Sahara; IBM, BP och General Electric har tillgångar som överstiger den ekonomiska potentialen hos de flesta mindre nationer. Enbart Bill Gates tillgångar var strax före ingången till 2000-talet lika stora som den sammanlagda förmögenheten hos 50 procent av de sämst ställda amerikanska familjerna. I Det tysta övertagandet målar Noreena Hertz upp en bild av hur det genomkommersialiserade samhället fungerar, hur företagen tar över politikens roll och i allt högre grad styr världen samt hur de har tagit makten från politikerna och därmed i förlängningen från folket.
Även om boken, och därmed siffrorna, har några år på nacken räcker de för att skapa en viss nyfikenhet.

1 kommentar:

svintoflickan sa...

Hej..tillbaka..
ja visst var de längesen.
dagarna går fortare än vad jag gör..
eller.

jo du..kombinationen värdslig o andlig gillade jag inte..
men kanske är de så att mer o mer..även kyrkor blir mer värdsliga..
hmm...hoppas inte.

även om de är bra om förståelsen ökar för alla människor olikheter o oliktänkande...
å att inte kristna anses som bara dömande..som de ofta gör...

men visst nog är väl alla människor både andliga o värdsliga..eller...
även om man såklart hellre vill vara andlig...
men att vilja och att vara...

ja jag vet inte...

nu ska jag sova men tack för hejet vännen.

kramkram