20 september 2010

Tur när den är som bäst

Idag befann jag och solen oss på samma ställe. Jag hade en tid att passa, som jag var lite tidig till, så jag satte mig i solen och njöt. Då kom det en äldre dam och var just på väg förbi då hon ändrade sig, vände tillbaka och sa: ”Det ser så skönt ut det där att jag sätter mig en stund jag med.”

Och så satt hon där bredvid mig en stund, hon skrapade på en lott. Någon vinst fick hon inte. Jag beklagade hennes otur och då sa hon. ”Ja, jag hoppades ju, och särskilt nu när du sitter här och verkar så trevlig.”

Ja, vad säger man? Tänk om man kunde föra tur med sig till andra människor! Men det kanske man kan. Genom att var en så bra människa som möjligt för andra, ger man dem ju den vinst som är mest värd av alla: medmänsklighet.

Inga kommentarer: