5 april 2011

Att dölja

I en bok läser jag en, för bokens berättelse, intetsägande detalj, som dröjer sig kvar hos mig. Så här står det apropå placeringen av två tavlor:

det där med bilderna var ju bara något hon hade gjort för att det inte skulle synas att det inte hängde något där

Det är det där med ”för att det inte skulle synas att det inte hängde något där”, som jag fastnar för. Döljande av det som inte är.

Är det inte just det vi ägnar oerhört mycket livstid åt, att dölja det som inte är där vi fått för oss att det borde vara något. Dölja för att det inte ska synas hur det egentligen är.

Jag vet inte vad jag tycker om att vi så att säga hänger upp saker ”för att det inte ska synas att det inte hänger något där”. Men det känns en smula bekymmersamt. Kanske finns det inga alternativ.

Inga kommentarer: