16 augusti 2014

Dö och leva

Jag tror det var förr året Intiman i Stockholm satte upp föreställningen Tisdagarna med Morrie. Jag var och såg den och fascinerades av Lars-Erik Berenetts gestaltning av den döende Morrie. När jag sett föreställningen läste jag också boken. Ur den kommer nu några, som jag tycker, tänkvärda citat om döden, döendet och livet.

Alla vet att de ska dö, men ingen tror på det. (s. 83)

När man lär sig dö så lär man sig att leva. (s. 85)

Att åldras är inte bara sönderfall, förstår du. Det är växande. Det är mer än det negativa att man ska dö, det är också det positiva att man förstår att man ska dö, och att man lever ett bättre liv för den skull. (s. 117)

För har man hittat meningen med livet vill man inte gå tillbaka. Man vill gå framåt. Man vill se mer, göra mer. (s. 117)


Inga kommentarer: