17 augusti 2014

Gyllene regeln och konsten att leva rätt

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matt 7:12)

Detta är en välkänd livsregel från Bibeln (och många andra källor).

Egentligen är det så självklart att det nästan blir svårt. Att behandla andra som man själv vill bli behandlad borde vara enkelt, men blir ofta så svårt. Kanske blir det svårt därför att vi först vill bli bra behandlade av andra för att vi sedan ska behandla andra bra. Den ordningen säger Bibeln inget om, utan det kan mycket väl vara så att det är jag som ska börja. Jag gör gott och får gott tillbaka kort sagt.

När jag vill bli sedd – se andra.
När jag vill blir lyssnad på – lyssna på andra.
När jag törstar efter uppmuntran – uppmuntra andra.
När jag vill bli älskad – älska andra.

Och så vidare.

Inga kommentarer: