13 februari 2015

Konsten att avsluta

Jag har tidigare här i bloggen berättat om mitt handarbetande för världens bebisar. Det är ju något som pågår hela tiden, nästan allt handarbete jag gör är till världsbebisarna. Jag tycker nämligen att det är roligt att hålla på med stickning och virkning men är inte lika road av att ha en massa saker för egen del. Processen att tillverka är roligast och då kan någon annan få del av resultatet – dubbel glädje.

Denna vecka bestämde jag mig för att ha göra-färdigt-påbörjade-projekt-vecka. Det har inneburit att ett par små tröjor blivit färdiga, att en väst fått knappar och därmed blivit färdig, att jag stickat lite på de ännu oavslutade projekten och att jag repat upp ett par saker som inte blev bra.

Medan jag håller på med detta rensande bland påbörjade bebis-projekt (det finns några andra projekt också, som inte ingår i veckans göra-färdigt-tema) tänker jag på att det finns paralleller till livet i stort.

Det är så lätt gjort att man påbörjar en massa saker i livet, sådant som sedan riskerar att bli liggande likt påbörjade men inte avslutade handarbeten. Sådant där som tar energi, utan att ge något tillbaka. I värsta fall blir det dåligt samvete över allt man har igång men inte förmår slutföra.

Även livet kan behöva en vecka nu och då när man har göra-färdigt-tema. En vecka då man rensar upp bland sina åtaganden, sina påbörjade saker och verkligen funderar på vad som är värt att hålla på med. Kanske är det en hel del som ska repas upp också.

Att avsluta något som blivit liggande är en stor tillfredsställelse. Att se botten i handarbetskorgen – och i livet – är välbehövligt ibland. Att rensa upp, se vad som är värt att spara, värt att fortsätta på, och vad som aldrig kommer att nå något bra resultat och därför lika gärna kan repas upp är vad som kan behövas.

När min göra-färdigt-påbörjade-projekt-vecka är slut kommer det att finnas några nya saker till världens bebisar, min handarbetskorg kommer att ha plats för nya saker och jag kan fritt välja vad jag vill påbörja för nytt projekt. Det kommer kännas skönt och ge både livet och kreativiteten lite nytt utrymme.

Jag tror att vi återkommande behöver rensa på det här sättet inom olika områden i livet. Det hjälper oss att fokusera, att slippa flacka med blicken mellan allt påbörjat och oavslutat. Det hjälper till att ge livet en riktning och den som har en riktning i livet har lättare att nå ett mål.


Inga kommentarer: