10 februari 2015

Ur Bibeln

Psalm 73 ur bibelöversättningen The Message (på svenska):

Jag vet det! Gud är god –
god mot de goda, god mot de godhjärtade.
Ändå missade jag det nästan,
såg inte hans godhet.
Jag tittade åt annat håll,
såg upp till människorna
i toppen,
avundades de orättfärdiga som hade lyckats,
som inte hade ett enda bekymmer i livet,
inget att oroa sig för i hela vida världen.

De är förmätna och högmodiga
och följer våldets alla trender.
De spökar ut sina bortklemade och feta kroppar
i dumhetens sidenkravatter.
De hånler och dräper med sina ord;
de armbågar sig fram med munnen.,
Uppblåsta som ballonger är de,
pratkvarnar som tussar folk på varandra.
Ändå lyssnar många på dem – otroligt nog!
Som törstiga valpar lapar de i sig deras snack.

Vad är det som händer? Har Gud gått på lunch?
Är det ingen hemma i himlen?
De ondskefulla kommer undan med allt.
Det går bra för dem – de samlar skatter på hög.
Jag, min idiot, har låtit bli att spela falskt;
vad fick jag för det?
En enda lång otursperiod,
en örfil så fort jag stack näsan utanför dörren!

Om jag hade gett upp och talat och tänkt på det viset
hade jag svikit dina älskade barn.
Men ändå – när jag försökte förstå
fick jag bara en bultande huvudvärk…
tills jag steg in i Guds helgedom.
Då såg jag hela bilden:
det sluttande planet som de halkar utför
tills de störtar i fördärvet.
På ett ögonblick är katastrofen ett faktum!
En hårnålskurva i mörkret och sedan – en mardröm!
Vi vaknar och gnuggar oss i ögonen… Inget,
inget är kvar av dem. Och inget har funnits.

När jag var betryckt och bitter,
förtärd av grönaste avund,
då var jag korkad, trög som en oxe
fast jag stod i din åsyn,
men du håller min hand.
Med vishet och ömhet leder du mig,
och sedan välsignar du mig.

Du är den enda jag önskar i himlen!
Du är det enda jag önskar på jorden!
När min hud blir skrynklig och benen sköra
är GUD ändå trofast som berget.
Titta bara! De som övergav dig förgås!
De svikarna hörs aldrig mer av.
men jag står mitt i GUDS åsyn –
och kan inte tänka mig bättre!
Hos Herren GUD är jag hemma.
GUD, jag berättar för världen om dig!


Inga kommentarer: