14 mars 2015

Idag firas...

Blev varse att det idag är internationella pi-dagen. Vet inte varför, men jag går igång lite på det där, tycker det är kul. Pi är ett matematiskt tal, som står för sambandet mellan en cirkels omkrets och diameter. I matematikens sammanhang skrivs pi med den vackra grekiska bokstaven, som bär samma namn: π. Visst känns π igen från skolans matematik!

Det finns inget exakt värde för π, men avrundat är det ungefär 3,14. Dagens datum, 14 mars, kan på amerikanskt vis skrivas 3/14 och utgör då de inledande siffrorna i närmevärdet för π. Därför är dagen idag internationella π-dagen.

Förutom att uppmärksamma denna roliga bemärkelsedag kan jag också passa på att tipsa om ett program i Sveriges radios arkiv, Den gömda koden. Det är ett kort och mycket givande program någonstans i korsningen mellan matematiken och det existentiella. Lyssna gärna, till exempel på det program som handlar om just π och bär den förtjusande rubriken ”Pi – evighetens poesi”. Det finns här.

Ytterligare ett tips, som passar en dag som denna, är Yann Martels underfundiga bok Berättelsen om Pi. Det är en hisnande och osannolik historia, som i alla fall fångade mig med sina berättarknep då jag läste den för några år sedan. Boken blev också film häromåret, men som alltid – tycker jag – är boken mycket bättre. Läs den gärna om du vill roas en liten stund av en bra berättelse.

Ja, men efter dessa tips återstår väl bara att önska fortsatt glad π-dag!

Inga kommentarer: